Ofte stilte spørsmål - ASKO Servering

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Ofte stilte spørsmål

Her finner du ofte stilte spørsmål fra våre kunder. Klikk på punktene nedenfor for å finne svaret på det temaet du lurer på.
  • Laste ned filer

    Jeg har problemer med å laste ned filer, hvordan får jeg endret på det?

    Internet Explorer er fra versjon 6 utstyrt med en blokkerings- mekanisme som sperrer for nedlasting. Denne er på som standard. Måten du kan se at denne har trådd i kraft er med en liknende boks som under.

    Dette kan du endre på ved å gjennomgå prosessen under:

    Gå inn i Internet Explorer --> Verktøy --> Alternativ for internett

     

     

     

     

     

     

     

    Velg sikkerhetstabben, og trykk på Egendefinert nivå


     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Scroll ned til du finner kategorien nedlastinger, og sørg for at Automatisk bekreftelse for filnedlastinger står på Aktiv.

     

     

     

     


     

     

     

     

     

     

    Gå tilbake til sikkerhetstabben og trykk på ''Klarerte områder''. Legg til www.asko-netthandel.no (se bildet). Pass på å krysse av for Krev servergodkjenning (https:) for alle områder i denne sonen.

  • Problemer med å komme inn i ASKO Netthandel?

    Hva skal jeg gjøre hvis jeg har problemer med å komme meg inn i ASKO Netthandel?

    Du har fått brukernavn og passord fra ASKO- grossisten. Du bruker Internet Explorer og aller nyeste versjon av Windows - XP, men kommer ikke inn. Fortvil ikke.

    I den nyeste oppgraderingen av Windows XP (Servicepack 2) installeres det som standard en popup-blocker. Denne er laget for å stoppe reklame-vinduer som åpnes på sider som f.eks vg.no. Dessverre vil denne også stoppe Asko-Netthandel, men med enkle grep kan du få ordnet problemet.

    Når en popup er blokkert vil man få en liten melding øverst i explorer vinduet som vist i figur 1.

    Figur 1 en popup er blokkert

    Hvis man klikker på denne linjen så vil man få opp menyen i figur 2.

    Figur 2 popup blocker meny

    Hvis man velger "Alway allow pop-ups from this site" i menyen så vil valget i figur 3 komme opp.

    Figur 3 tillat popup


    Trykk på ok, og ASKO Netthandel vil heretter åpne seg som den skal.

  • Passordbeskyttede sider

    Jeg har problemer med å få lest passordbeskyttede sider, hva skal jeg gjøre?

    Når du skal lese passordbeskyttede sider med nettleseren som benyttes på ASKO Netthandel, kan det hende du må gjøre endringer i innstillingene.

    Kommer innloggingsboksen opp hele tiden?

    For å lese passordbeskyttede sider med Internet Explorer, må det krysses av i innstillingene av programmet at man godtar informasjonskapsler eller cookies som heter på originalspråket. Hvis du er kommet inn på vin og brennevinssidene på ASKO Netthandel og innloggingsboksen dukker opp for hver eneste side man har tenkt å se nærmere på, må du gjøre noen enkle endringer i innstillingene på Explorer.

     

     


    Avanserte personverninnstillinger

    Når du får opp "Avanserte personverninnstillinger", velger du alternativene som er avbildet her. Kryss av for "Overstyr automatisk håndtering av informasjonskapsler". Pass på at "Godta" er valgt under "Førstepartsinformasjonskapsler" og "Spør" under "Tredjepartsinformasjonskapsler". Til slutt krysser du av for "Tillat alltid øktinformasjonskapsler" og "Bruk svaret mitt for informasjonskapsler fra dette webområdet". Velg OK og PC'en oppfører seg som normalt også på disse passordbeskyttede sidene. 

     

     

     

     

     


    Endringene skal gjøres her på Alternativer for internett

    Når du er i Internet Explorer, velger du "Verktøy" fra menylinjen øverst på siden. Velg "Alternativer for internett" og området/fliken "Personvern". Pass på at det ikke er krysset av for "Blokker popup-vinduer". Klikk der det står "Avansert" (avanserte personverninnstillinger.

  • Annen nettleser
    Hvis du ønsker å ta i bruk en annen nettleser enn den du har allerede, følg stegene nedenfor.

    Hvordan kan jeg ta i bruk en annen nettleser?

    Det er enkelt og kostnadsfritt å bruke andre nettlesere enn Internet Explorer. For å bruke en av disse nettleserne må man først foreta en installasjon av nettleseren (nedlasting fra internett). 

    Under installasjon vil man få mulighet til å kopiere favorittene man har lagt inn i Internet Explorer til favoritter i den nye nettleseren. Man kan ha flere nettlesere installert og tilgjengelig på sin PC uten at dette medfører noen problemer. Linker til nettleser kan ligge på skrivebordet på PCen. Se eksempel under. Dersom man installerer en annen nettleser vil fortsatt Internet Explorer fungere som tidligere.

     

     

     

    Installasjonsveiledning

    Her er en kort veiledning for installasjon av Firefox. Følger du veiledningen er installasjonen gjennomført i løpet av kort tid. Er du usikker eller har spørsmål om installasjon bør du be om hjelp fra noen som har erfaring med installasjon av programvare på PC.

    Installasjon av nettleseren Firefox

    1. Gå til http://firefox.no/
    2. Velg ”Last ned Firefox” (velg bokmål eller nynorsk)
    3. En dialogboks åpnes med spørsmål om filnedlastning – velg valget ”Kjør”
    4. Etter kort tid åpnes en veiveiser – Velg ”Neste”
    5. Velg ”Standard” ved spørsmål om type installasjon
    6. Velg ”Oppgrader” ved spørsmål om lagringsted (oppsummering) og velg ”Fullfør” til slutt

    Skjermbilde under vises hvordan dialogen i Firefox ser ut. Menyen er i stor grad lik menyen i Internet Explorer. Det som kalles ”Favoritter” i Internet Explorer kalles ”Bokmerker” i Firefox. Disse er tilgjengelig ved å velge menyen ”Bokmerker”.

  • Feilmelding om sertifikater

    Hva skal jeg gjøre hvis jeg har problemer med innloggingen på ASKO Netthandel?

    Det er skiftet sikkerhetssertifikat på ASKO Netthandel. Det har gjort at enkelte brukere har problemer med å få logget seg inn. Her er oppskriften på hvilke oppsettsendringer som må gjøres i Internett Explorer på din PC for å få løst problemet.

     

     

     

    Feilmeldingen

    Når denne feilmeldingen dukker opp, må du gjøre endringer i Internett Explorer for å komme videre.

     Du står i Internett Explorer, velger Verktøy i menylinjen og velger Alternativer for internett.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Under fliken Avansert finner du dette bildet. Gå til området Sikkerhet

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    Her passer du på at ruten "Kontroller om serversertifikatet er tilbakekalt" er åpen. Det skal ikke være kryss i den. Restart Internett Explorer.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

  • Brukerstøtte og support
    • Hva gjør jeg som kunde når jeg ikke får logget på ASKO Netthandel grunnet teknisk feil?

    Dersom tjenesten ikke er tilgjengelig grunnet feil på nettet må alternative løsninger som telefon, faks eller butram benyttes. Det er lurt å ta en utskrift av din handleliste slik at du har EPD-nummeret, i tilfelle nettet ikke er tilgjengelig når du skal bestille.

    • Hvordan logge inn ASKO Netthandel?

    Er du ikke bruker av ASKO Netthandel må du kontakte din lokale grossist for å motta brukernavn og passord. Det er et krav at du er kunde hos ASKO for å kunne få pålogg til ASKO Netthandel.

    • Jeg er sperret som bruker i ASKO Netthandel – hva gjør jeg?

    Da kontakter du kundeservice hos din lokale grossist.

    • Hvordan endrer jeg passord til ASKO Netthandel?

    Etter at du har logget inn, på min side – startsiden kan du endre passord.

    • Hjelp jeg får ikke logget meg på ASKO Netthandel?

    Har du ikke vært pålogget de siste 80 dager vil tilgangen din bli automatisk sperret av ASKO. Kontakt vår kundeservice hos din grossist for å få ny tilgang.

    Taster du feil passord tre ganger blir tilgangen sperret. Kontakt vår kundeservice hos din grossist for å få ny tilgang.

    • Hvordan kommer jeg i kontakt etter åpningstid hos ASKO ved behov for hjelp?

    Mandag til fredag kl 07:00–20:00 

    Ta kontakt med din ASKO-grossist (Du finner nummer her: http://www.asko-netthandel.no/kontakt-oss/ )

    Etter kl 20.00
    Ring Brukerstøtte 
    NorgesGruppen Data
    Tlf. 815 555 15

    Brukerstøtte har åpent frem til 22:00 på hverdager.
    Lørdag 08:00–20:00 
    Søndag 08:00–16:00

  • Endring av adresse- og kontaktinformasjon
    • Hvordan melder jeg en adresse endring til ASKO? 

    Det er viktig at alle endringer i forbindelse med adresse meldes til ASKO umiddelbart. Ta kontakt med kundeservice hos din grossist, enten via e-post eller via telefon.

    • Hvordan endrer jeg kontaktinformasjon?

    Det er viktig at kontaktinformasjonen hos ASKO er oppdatert, slik at vi når deg ved behov. Ny kontaktinformasjon eller endringer i eksisterende kontaktinformasjon er det viktig at du melder inn til kundeservice hos din grossist, enten via e-post eller via telefon.

  • Levering
    • Hvilke dag vil jeg få levert varene mine?

    Det er laget en adferdsavtale mellom deg som kunde og ASKO. I denne avtalen har du en oversikt over hvilke bestillingsdager og leveringsdager du har, samt hvilket tidspunkt vi leverer varene hos deg.

    • Hvis min leveringsdag faller på en rød dag eller en helligdag, hvilke rutiner gjelder da?

    Det skal avtales egne bestillingsdager og leveringsdager mellom deg som kunde og  ASKO hvis leveringsdagen din faller på en rød dag eller en helligdag.

     

  • Reklamasjon
    • Hvordan er reklamasjonsrutinene til ASKO?

    ASKO har egne reklamasjonsrutiner. Det er viktig at du som kunde setter deg inn i våre reklamasjonsrutiner. Rutinene finner du her.

    • Hvordan reklamerer jeg?

    Vi anbefaler alle våre kunder å registrere sine reklamasjonshenvendelser via ASKO Netthandel. God dokumentasjon i forbindelse med saken sikrer rask saksbehandling!

  • Ordre
    • Når må ordren være sendt til ASKO?

    Ordren må være sendt innen ordrefristen i henhold til lokal adferdsavtale. Dersom ordren ikke blir sendt innen nærmeste ordrefrist vil neste leveringstidspunkt bli gjeldende.

    • Hva skjer om ordren ikke blir sendt?

    Dersom ordren ikke blir sendt vil den bli lagret som en påbegynt ordre.

    • Når anses en ordre for mottatt av ASKO?

    En ordre er ikke å anse som mottatt før du som kunde har mottatt en ordrebekreftelse fra ASKO.

    • Hva er viktig i forhold til korrigering av ordre?

    Da må du som kunde huske å sende hele bestillingen på nytt. Ordren vil ikke bli dobbel, vi registrerer kun korrigeringen du har foretatt.

    • Hva er ordrefrist?

    Ordrefrist er det tidspunktet du som kunde har fått i forbindelse med ordre bestilling.

  • Ordrebekreftelse
    • Hvorfor er ordrebekreftelsen for meg som kunde så viktig?

    Ordrebekreftelsen bekrefter hvilke varer du vil få levert på din leveranse fra ASKO. Det kan oppstå avvik i forhold til innsendt ordre, og dette er du som kunde ansvarlig for å være informert om.

    • Når får jeg ordrebekreftelsen på de varene jeg har bestilt?

    Ordrebekreftelsen får du ca tre minutter etter innsendt bestilling. Har den ikke kommet innen 15 minutter må du kontakte kundeservice hos din grossist. 

    • Hva er en mottaksbekreftelse?

    Når vi mottar en ordre før reservasjonstiden vil du motta en mottaksbekreftelse. Det er en bekreftelse på at vi har mottatt ordren. Den har fått et ordrenummer. På mottaksbekreftelsen opplyser vi når vi kan bekrefte ordren med status på varen.

    • Hva hvis det vises avvik i ordrebekreftelsen på innsendt ordre?

    Er det avvik på ordren kan du gå inn og korrigere ordren før ordrefristen går ut.

  • Tilbaketrekking
    • Når skal tilbaketrekking skjema benyttes?

    Tilbaketrekkingsskjema skal kun benyttes når du som kunde har mottatt melding om tilbaketrekking av en vare du har fått levert fra NorgesGruppen/ASKO. Frist for å registrere kreditering i tilbaketrekkingssaker er tre dager etter at du har mottatt meldingen fra NorgesGruppen. Har du flere varer som skal krediteres, trykker du på ”klikk for flere varer”. Felter med stjerne * må fylles ut.

    • Hva er rød tilbaketrekking?

    En rød tilbaketrekking er mistanke om alvorlig kvalitetsavvik i et produkt. NorgesGruppen varsler alle kunder som har kjøpt dette produktet gjennom NorgesGruppen/ASKO, og produktet må fjernes fra brukerstedet innen to timer.

    • Hvem hos meg som kunde blir varslet ved tilbaketrekking?

    NorgesGruppen/ASKO varsler ansvarlige på brukerstedet. Det vil si daglig leder, innkjøpsansvarlig, ferskvare ansvarlig eller assisterende butikksjef. Det er viktig at du som kunde hjelper oss å holde din kontaktinformasjon oppdatert. Ta kontakt med kundeservice hos din grossist dersom du har endringer i forbindelse med kontaktinformasjon.