Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Suksess for Deli de Lucas veganburger

- Vi har lenge hatt ideen om å lage en god veganburger. Nå mente vi tiden var moden for et slikt produkt, og det har også vist seg å holde stikk, sier kategorisjef for mat i Deli de Luca og Tiger, Anne-Katrine Aa. 

Hun er meget fornøyd med responsen fra markedet etter lanseringen 27. februar. Veganburgeren består av en burgerpuck laget av hveteprotein og et Brioche-lignende hamburgerbrød – uten egg, smør og melk. Til denne serveres salat, rødløk, syltet agurk og chipotle-veganese. Det siste er en soyamelkbasert majones. Den skivede osten du får servert sammen med dette er ikke cheddar, men Wilmersburger som er en osteerstatning laget av kokosmelk.

Godt samarbeid

Anne-Katrine legger ikke skjul på at det har vært en omstendelig prosess å utvikle veganburgeren. – Det er mange detaljer som må på plass før en slik lansering. Mange har også vært involvert i dette arbeidet, og jeg vil berømme våre leverandører og samarbeidspartnere for deres bidrag i prosessen.


God smak

- En annen viktig medspiller i prosjektet har vært Sally Renshaw i Vegan Norway. Hun er selv veganer og har inngående kunnskap om vegantrenden i Norge. Et av hennes innspill var bl.a. at vi først og fremst burde fokusere på god smak! Det har vi da også gjort. Vi har tatt utgangspunkt i våre burger-bestselgere og sett hvordan vi kan overføre noen av deres kvaliteter til en veganburger, forteller Anne-Katrine. - Vi har smakt det som er av veganburgere i det norske serveringsmarkedet – som faktisk er en hel del – og vurdert alt fra konsistens til saftighet. Vi har jobbet tett med Kategori innkjøp i NorgesGruppen for å finne det riktige tilbehøret, og vi har hatt god nytte av kompetansen i Meny-kjeden.

Redder verden – litt

- Under prosessen oppdaget vi også at det er en forskjell på motivasjonen når det gjelder å være veganer i Norge kontra det å være veganer lenger syd i Europa. Der er dyrevelferd en viktig motivasjonsfaktor. Hos oss er det mer å være med på å redde verden – litt! En annen interessant erfaring vi har gjort etter lanseringen, er at vi får nye kundegrupper. Salget av veganburgeren har ikke gått på bekostning av cheeseburgeren vår. Den legger seg på toppen av dette, og selges ofte til nye kunder som nå finner et convenience-produkt som passer for dem, sier Anne-Katrine Aa.