Nye trender gir nye drikkevaner - ASKO Servering

Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Nye trender gir nye drikkevaner

Foto: Sjo & FloydDet har aldri vært mer å velge mellom på drikkesiden! Det gir fantastiske muligheter til å lage kombinasjoner av mat og drikke som skaper en fin opplevelse for gjestene. Samtidig kan det være krevende å finne frem til det som passer best når utvalget er så stort. Da betyr det mye å få gode råd fra fagfolk, og det vil du få på SMAK 2017.

- Det er flere gode grunner til å besøke avdelingen for alkoholholdige drikker på SMAK 2017, for alle med skjenkebevilling. Her finner du sentrale aktører i denne delen av markedet som presenterer sine porteføljer. Du vil bl.a. få informasjon om nyheter, og du kan oppdatere deg på de seneste trendene som gjør seg gjeldene innenfor vin, brennevin og øl. I tillegg får du mange konkrete tips til hva som kan passe på en drikkemeny på ditt sted, sier prosjektleder Torill Engelberg i SMAK 2017.


Gin og tonic

- Og hva er en av de hotteste drikketrendene akkurat nå, Tone Lystad i Vectura?
- Da vil jeg si gin. Og tonic! Vi merker stor interesse for noe som i utgangspunktet er en klassiker, men det er nye varianter som gjør det veldig bra og som opplever stor etterspørsel. Det samme gjelder tonic. Det er mange varianter å velge mellom, forteller Lystad

- Ellers ser vi at interessen for musserende er sterk. Prosecco har vært et populært valg for mange i lang tid. Nå merker vi også en økende interesse for Cava. Her er det mye spennende og mange muligheter – ikke minst i forhold til å lage vinkart tilpasset et serveringssteds særpreg.

- Hva med øl? Dette er vel en veldig spennende kategori for mange serveringssteder, Jonas Bye i NorgesGruppen kategori innkjøp? 

- I høyeste grad. Vi har hatt en vekst på 27 % hittil i år, og vi har rundt 1800 varelinjer innenfor denne kategorien. Derfor ønsker vi å vise noe av bredden vi tilbyr gjennom vår stand på SMAK 2017. Her har vi også med oss noen av våre sentrale samarbeidspartnere som vi jobber sammen med for å utvide kategorien.

- Hvordan kan et serveringssted nyttiggjøre seg den bredden som nå er tilgjengelig?
- Mange forbrukere er mer opptatt av kvalitet og variasjon enn volum. De er på jakt etter nye smaksopplevelser, og ønsker å finne varianter som passer til ulike typer mat. Dette gir muligheter både til mersalg og det å skape positive kundeopplevelser. Derfor bør man besøke SMAK 2017 og se nærmere på det spennende utvalget som også finnes på drikkesiden. Det gir mange muligheter, og du kan få konkrete tips og ideer til produkter som passer til ditt sted, sier Jonas Bye.

SMAK 2017 er Nordens ledende møteplass innenfor områdene Mat & drikke, Maskiner & utstyr, Interiør & design, IT & teknologi og Øl, vin & brennevin.