Hopp direkte til innhold

Hopp direkte til Søk

Fem om smilefjesordningen

Det er snart ett år siden Smilefjesordningen ble innført.

Det har vært mye interesse knyttet til dette innad i serveringsnæringen. Men hva vet den jevne forbruker om denne ordningen, og hvilken effekt har den hatt i forhold til å påvirke forbruker-adferd?

Vi plukket ut et tilfeldig utvalg på fem personer for å høre om akkurat det, og stilte følgende spørsmål:

Smilefjesordningen ble innført 1. januar 2016. Intensjonen med ordningen er å informere forbruker om de hygieniske forholdene ved et spisested. I hvilken grad påvirkes ditt valg av spisested av denne ordningen?


Geir Markussen

- Den har nok en viss innvirkning. Jeg ser kanskje ikke bevisst etter merkingen, men blir litt skeptisk hvis jeg ser en strek-munn istedenfor et smilefjes.

 

 

 

Marianne Engebretsen
- Jeg må medgi at jeg er litt usikker på hva denne ordningen går ut på. Sånn sett må jeg si at jeg til nå ikke har vært så mye påvirket av dette.

 

 

 

Åsmund Sæther

- Ordningen med Smilefjes er noe som absolutt påvirker mitt valg av spisested! Jeg er i høyeste grad opptatt av at hygienen skal være på topp på de spisestedene jeg benytter meg av, og ser derfor alltid etter dette når jeg skal ta mitt valg.




Christian Smit
- Jeg går ikke inn på Mattilsynets liste for å sjekke tilsynsresultater, men jeg styrer bevisst unna steder som ikke har smilefjes. 

 

 

 

Ragnar Leknes
- Ingen ting. Jeg kjenner ikke til denne ordningen.